Sådan lærer du dit barn at tale (fra 0 til 3 år)

Sådan lærer du dit barn at tale (fra 0 til 3 år)

11/06/2018 0 Af Bjarke

Denne artikel giver en kort introduktion til sprogudvikling og omfatter aldersrelaterede aktiviteter til sprogopbygning til børnefødsel til 3 år.

At lære at tale er en proces, der starter ved fødslen, når din baby oplever, hvordan stemmer kan lyde. Ved 2 år har de fleste babyer et stort ordforråd og kan sætte ord sammen for at udtrykke deres behov og ideer. Lad os se, hvordan denne proces udfolder sig, og hvad du kan gøre for at opmuntre din babys evne til at kommunikere.

Fra fødsel til 3 måneder

Din baby lytter til din stemme. Han coos og gurgles og forsøger at lave de samme lyde, du laver. Du kan hjælpe din baby med at lære, hvordan fine stemmer kan være, når du:

Syng til din baby. Du kan gøre dette selv før han er født! Din baby vil høre dig.
Tal med din baby. Tal med andre, når hun er nær. Hun forstår ikke ordene, men vil lide din stemme og dit smil. Hun vil også nyde at høre og se andre mennesker også.
Planlæg for stille tid. Babyer har brug for tid til at babble og lege stille uden tv eller radio eller andre lyde.

Fra 3 til 6 måneder

Din baby lærer, hvordan folk taler med hinanden. Du hjælper ham med at blive en “talker”, når du:

Hold din baby tæt, så han vil se i dine øjne.
Tal med ham og smil.
Når din baby babbler, efterligner lydene.
Hvis han forsøger at lave den samme lyd du gør, skal du sige ordet igen.

Fra 6 til 9 måneder

Din baby vil spille med lyde. Nogle af disse lyder som ord, som “baba eller” dada. “Baby smiler på at høre en glad stemme og græder eller ser ulykkelig ud af at høre en vred stemme. Du kan hjælpe din baby med at forstå ord (selvom hun ikke kan sige dem endnu), når du:

Spil spil som Peek-a-Boo eller Pat-a-Cake. Hjælp hende med at flytte hænderne sammen med rimen.
Giv hende et legetøj og sig noget om det, som “Feel, hvordan fuzzy Teddy Bear er.”
Lad hende se sig selv i et spejl og spørg, “hvem er det?” Hvis hun ikke svarer, sig så navnet.
Spørg dine baby spørgsmål, som “Hvor er doggie?” Hvis hun ikke svarer, vis hende hvor.

Fra 9 til 12 måneder

Din baby vil begynde at forstå enkle ord. Hun holder op med at se på dig, hvis du siger “nej-nej”. Hvis nogen spørger “Hvor er mamma?” Vil hun se efter dig. Hun vil pege, lave lyde og bruge sin krop til at “fortælle” dig, hvad hun vil have. For eksempel kan hun kigge op på dig og løfte hendes arme op for at vise dig, at hun “ønsker op.” Hun kan give dig et legetøj for at fortælle dig, at hun vil spille. Du kan hjælpe din baby med at “snakke”, når du: Vis hende hvordan man vinker farvel.

Fra 12 til 15 måneder

Babyer begynder at bruge ord. Dette omfatter også at bruge de samme lyde konsekvent til at identificere et objekt, såsom “baba” til flaske eller “juju” til juice. Mange babyer har et eller to ord og forstår 25 eller mere. Han vil give dig et legetøj, hvis du beder om det. Selv uden ord kan han bede dig om noget – ved at pege, nå frem til det eller se på det og babble. Du kan hjælpe dit barn med at sige de ord, han ved, når du:

Tal om de ting du bruger, som “cup”, “juice”, “dukke”. Giv dit barn tid til at navngive dem.
Spørg dine barn spørgsmål om billeder i bøger. Giv dit barn tid til at nævne ting i billedet.
Smil eller klapp dine hænder, når dit barn navngiver de ting, han ser. Sig noget om det. “Du ser hunden. Han er sååå stor! Kig på hans halevogn. ”
Tal om, hvad dit barn vil have de fleste at snakke om. Giv ham tid til at fortælle alt om det.
Spørg om ting, du gør hver dag – “Hvilken skjorte vil du vælge i dag?” “Vil du have mælk eller juice?”
Byg videre på, hvad dit barn siger. Hvis han siger “bold”, kan man sige, “Det er din store, røde bold.”
Introducere foregive spil med dit barns foretrukne dukke eller legetøjsdyr. Medtag det i dine samtaler og dit spil. “Rover vil også spille. Kan han rulle bolden med os? ”

Fra 15 til 18 måneder

Dit barn vil bruge mere komplekse gestus til at kommunikere med dig og vil fortsætte med at opbygge sit ordforråd. Hun må tage hånden, gå hen til bogreol, pege på en bog og sige “buk” for at sige: “Jeg vil læse en bog med dig.” Du kan hjælpe dit barn med at tale med dig, når du:

Fortæl hende “Vis mig din næse.” Peg derefter på din næse. Hun vil snart pege på næsen. Gør dette med tæer, fingre, ører, øjne, knæ og så videre.
Skjul et legetøj, mens hun ser. Hjælp hende med at finde den og del i hendes glæde.
Når han peger på eller giver dig noget, skal du snakke om objektet med hende. “Du gav mig bogen. Tak skal du have! Se på billedet af babyen, der ruller bolden. ”

Fra 18 måneder til 2 år

Din baby vil være i stand til at følge anvisninger og begynde at sætte ord sammen, som f.eks. “Bil gå” eller “vil have juice.” Han vil også begynde at lade foregive leg som fremmer sprogudvikling. Du kan anspore dit barns kommunikationsfærdigheder, når du:

Bed dit barn om at hjælpe dig. For eksempel bede ham om at lægge sin kop på bordet eller bringe dig sin sko.
Lær dit barn enkle sange og planteskoler rim. Læs til dit barn. Bed ham om at pege på og fortælle hvad han ser.
Opmuntre dit barn til at tale med venner og familie. Han kan fortælle dem om et nyt legetøj.
Engag dit barn i foregive leg. Du kan tale på en legetelefon, fodre dukkerne eller holde en fest med legetøjsdyrene.

Fra 2 til 3 år

Dit barns sprogfærdigheder vil vokse med sprang og grænser. Han vil strække flere ord sammen for at skabe enkle sætninger, som f.eks. “Mommy farvel.” Han vil være i stand til at svare på simple spørgsmål, som “Hvor er din bjørn?” Ved 36 måneder vil han være i stand til at svare mere kompliceret Spørgsmål som “Hvad gør du, når du er sulten?” Han vil gøre mere og mere foregive med at spille forestillingsbilleder som at gå på arbejde, fastsætte legetøjsbilen, tage sig af sin “familie” (dukker, dyr).

Du kan hjælpe dit barn med at sætte alle sine nye ord sammen og lære ham ting, der er vigtige at vide, når du:

Lær dit barn for at sige hans eller for- og efternavn.
Spørg om antallet, størrelsen og formen af ​​de ting, dit barn viser dig.
Spørg open-ended spørgsmål, der ikke har et “ja” eller “nej” svar. Dette hjælper dem med at udvikle deres egne ideer og lære at udtrykke dem. Hvis det er orme, kan man sige: “Hvad fedt, wiggly orme! Hvor mange er der? Hvor skal de hen? Vent, se og lyt til svaret. Du kan foreslå et svar, hvis det er nødvendigt: “Jeg ser fem. Går de til parken eller butikken? ”
Bed dit barn om at fortælle dig historien, der følger med en yndlingsbog. “Hvad er der sket med de tre grise?” Læsning sporer sprogudvikling. Tag ham til historietid på dit lokale bibliotek. Dit lille barn vil glæde sig over at dele bøger med dig og jævnaldrende.
Gør masser af foregive leg. At udtale historier og rollespil skaber rige muligheder for at bruge og lære, sprog.
Glem ikke hvad der fungerede tidligere. For eksempel har dit barn stadig stille tid. Dette er ikke kun for lur. Sluk fjernsynet og radioen og lad dit barn nyde roligt spil, synge og tale med dig.