Hvordann lærer børn at læse?

Hvordann lærer børn at læse?

26/02/2018 0 Af Bjarke

En babys hjerne er hardwired for at lære et sprog. Det betyder, at en baby ikke behøver at blive lært at tale et sprog; det sker naturligt. Babyer lærer sprog temmelig meget fra det øjeblik de er født. Det er en utrolig kompleks færdighed, men da det er naturligt, er vi ikke klar over alt det indebærer. I modsætning til at lære sprog er det dog ikke naturligt at lære at læse.

Det skal undervises. Og lige så kompleks som sprog er læsning endnu mere kompleks. Så hvad er det nøjagtigt?

Phonemic Awareness

Det er her, hvor man lærer at læse starter. Fonemisk bevidsthed betyder, at børn bliver opmærksomme på, at tale består af individuelle lyde. Det er en kritisk del af “læsningsberedskab”, så det er ofte et fokus for tidlige læringsprogrammer. Men da skrivning ikke er tale, er fonemisk bevidsthed ikke tilstrækkelig til at give børnene mulighed for at lære at læse. For at lære at læse skal børnene være opmærksomme på, at markerne på en side repræsenterer sprogets lyde. Disse karakterer er selvfølgelig bogstaver.

Alfabetisk bevidsthed

Dette er mere end blot at huske alfabetet. At lære alfabetet er en del af læsningsberedskab, men for at kunne læse skal børn være i stand til at gøre mere end blot at huske bogstaverne. De skal også kunne identificere hvilke lyde i sproget (fonemerne) med hvilke bogstaver. Memorisering af bogstaver og lyde er en vanskeligere opgave at huske navnene på genstande som dyr. Dyr er konkrete ting – de kan ses og de kan afbildes. For eksempel kan du pege på en kat og sige “kat” for at hjælpe dit barn til at forbinde ordet til dyret. Du kan pege på billeder af katte eller andre genstande for at få dit barn til at forbinde ordene til objekterne. Men lyde kan ikke afbildes, så huske hvilke lyde der går med, hvilke bogstaver der er en mere abstrakt proces end at huske objekternes navne. Det bedste vi kan gøre er at bruge et billede af en kat til at illustrere lyden af ​​”C.”

At huske lydene, der går med bogstaverne i alfabetet, er endnu vanskeligere, når vi forstår, at vi ikke har en nøjagtig sammenhæng mellem bogstaver og lyde. Engelsk har omkring 44 lyde, men har kun 26 bogstaver til at repræsentere disse lyde. Nogle bogstaver repræsenterer mere end en lyd, som vi kan se fra bogstavet A i ordene far og fedt. Men andre bogstaver synes unødvendige, da lydene de repræsenterer, er lyde, som andre bogstaver repræsenterer. For eksempel kunne vi lige så nemt stave queen, kween og vi kunne stave exit, egzit.

Lyder til Word Awareness -Blending

Så svært som det kan være at matche alle lyde til de rigtige bogstaver og huske dem alle, kræver at lære at læse endnu mere. Børn skal også kunne knytte trykte ord til lyde. Det er mere komplekst, end det lyder, fordi et ord er mere end summen af ​​dets breve. Ordet katten består for eksempel af tre lyde repræsenteret af tre forskellige bogstaver: c-a-t. Børn skal kunne genkende, at disse lyde blandes sammen for at danne ordet kat. Forbindelserne mellem lyde og trykte ord er så komplekse, at vi stadig ikke ved præcis, hvordan børn gør det. Men når de er i stand til at klare det, siger vi, at de har “brudt koden”.

Stadierne for at lære at læse

Ligesom læringssprog, lærer man at læse sker i etaper. Selvom ikke alle er enige om præcis, hvordan disse stadier skrider frem og ved at vide, hvad stadierne er, kan du give en ide om, hvordan børn kommer til at bryde den skrevne kode og lære at læse.

Pre-alfabetisk fase

På nuværende tidspunkt genkender børn og husker i grunden ord i deres former. Ord er noget som billeder, og bogstaverne giver tegn til, hvad ordet er. For eksempel kan et barn se, at ordet bell har et afrundet brev i begyndelsen og to er i slutningen. Formen af ​​disse bogstaver giver visuelle tegn. På dette stadium kan børn nemt forveksle ord med lignende former. Ordet bell, for eksempel, kan forveksles med dukke

Delvis alfabetisk fase

Børn på dette stadium kan huske trykte ord ved at forbinde en eller flere af bogstaverne til de lyde, de hører, når ordet udtales. Det betyder at de kan genkende ordet grænser i print og normalt begyndelsen og slutningen bogstaver og lyde af et ord. For eksempel kan de måske genkende ordet snakket af t i begyndelsen og k’en så slutte. Men de kan nemt forveksle snak med andre ord, der begynder og slutter med de samme lyde, som at tage og tack

Fuld alfabetisk fase

I dette trin har børnene memoriseret alle de lyde, der er repræsenteret af bogstaverne, og kan læse ord ved at genkende hvert bogstav i et ord og den måde de lyde repræsenteret af disse bogstaver blander sammen for at danne ord. De kan fortælle forskellen mellem tale, tage og tack.
Konsolideret alfabetisk fase
I dette stadium er børn blevet opmærksom på flere bogstavsekvenser i velkendte ord. For eksempel kan de se lighederne i ordene tage, kage, gøre, skyld, falske og sø. I stedet for at se