
Hvordan kan forældre og lærere på bedste vis uddanne børn?
Som lærere og forældre følger vi visse principper i vores roller. Disse principper overlapper ofte, og alt, hvad vi skal gøre, er at genkende og styrke disse områder.
Stil (de rigtige) spørgsmål
Da min datter kom ud af denne klasse en dag kort efter sin kursus startede, jeg spurgte her, ‘What did you do in class today?’. Hun svarede: ‘Jeg nysede’. I realized that if I were to get some useful information about what she had done in class, I had to change my line or question.
Selv om min datter er bare to år gammel, vi spørger børnene om hvert år om hvad de har gjort i klassen, og det er en naturlig ting at gøre. Vi vil gerne vide, at de er glade og bosatte og at de lærer. At gøre dette umiddelbart efter klassen er en god strategi, når tingene stadig er friske, og du er stadig i skolemiljøet.
Similarly, a child’s artwork can ask a question for the question: ‘What (or who) is it?’; ‘Hvilke farver har du brugt?’; “Kan du vise mig, hvordan du gjorde det? ‘; “Har du lyst til at gøre det?”; ‘Hvad mere kunne du lide i dag?’; ‘Hvem spillede du med?’; og så videre.
Lærerne vil også gerne have deres elever reflekteret over deres lektioner, men især med små børn er dette en lært færdighed. It’s always a good idea to put a few minutes at the end of a lesson to ask the children what they liked best, or what helped them. It is most advantageous when you follow ‘Why?’. For meget små børn, der giver dem billedlige vejledninger, der illustrerer følelser – sjovt, spændende, interessant, nemt, hårdt og kedeligt, osv. – kan ofte hjælpe med at fremkalde svar. Brug af håndværk eller aktivitetsbøger til hurtig reaktion er også nyttig. Reflektion vil senere blive bygget i selvreflektion, når de er blevet genoprettet, hvilket gør det muligt for børn at genkende værdien i de aktiviteter, vi stiller.
Forbedre ønskelig adfærd
Tidligere års lektioner skal indeholde temaer og værdier, der er bredt ønskelige i modsætning til kulturspecifikke. They will help share, help friends, to say sorry and forgiving each other, to change, to accept each other, teamwork, to take care and to be polite.
I klassen kan aktiviteter nemt udvikles for at tage deltagelse og deltagelse, og tilskynde til politisk og samarbejdsbehandling, men læreren har brug for støtte og opmøderi. Forældre, lad børn snakke høfligt med butikshjælpere, og folk i elevatorer og restauranter er en positiv måde at holde konteksten rigtig på. Også, opmuntrende positiv adfærd når du spiller med venner eller spørger om noget, støtter den proces enormt.
Børn lærer ikke disse adfærd automatisk, men de er en væsentlig del af at være en velafrundet voksen. At starte tidligt og styrke denne adfærd ind og ud af klasseværelset vil give positive fordele i fremtiden.
Undgå klassificering
This is an aspect of early education, which can be difficult for parents from a variety of educational contexts. I many countries, children are graduated and measured against their peers, just to get in a kindergarten. Men vi ville aldrig drømme om at klassificere vores børn derhjemme.
Hver barn har en række styrker, men disse vil ikke være tydelige på én gang. Fraværet af gradering betyder at barn kan udvikle sine evner og prøve nyt i en afslappet og naturlig miljø. It also means that teachers can spend more quality time helping children develop these skills without feeling pressure to allocate a degree to them.
When we plan lessons, we must consider all our students and their varied needs. Børn vil opdage, at bevægelse, læsning, skrivning, visuel og lydindgang alle hjælper dem med at lære. Barn bruger en kombination af disse, og den måde de bruger dem på er ikke sat i sten. Som børn erhverver nye færdigheder udvikler de nye måder at løse problemer på og få mest muligt ud af aktiviteterne. Similarly, at home, delivering a range of materials and toys for children, they can experiment with different ways of learning.
Af afgørende betydning er spørgsmålet om tillid. If young barn can use English in a fun, creative and inclusive way, hope that this will support happy, ensure students who in future do not want to see English as an obstacle to overcome, or just another school field they have to study.
Lov styrke, men også indsats
At give ros kan være vanskelig. Både forældre og lærere vil naturligvis opmuntre børn og skabe en positiv følelse af præstation, men det tager ofte form af ganske generiske komplimenter, som f.eks. “Godt færdig” eller “godt arbejde”. I et klasseværelse har det også tendens til at være forbeholdt akademiske fremskridt. Selvom ros i sig selv er opmuntrende, kan det være meget mere effektivt, når du målretter specifikationer.
En måde at gøre dette på er at kommentere det egentlige, som et barn havde det godt, såsom at dele, følge instruktioner, hjælpe en ven, give et rigtigt svar eller syng godt. Dette viser, at en lærer eller en forælder værdsætter det pågældende aspekt, og forstærker det som ønskeligt og giver et eksempel til andre.
Et andet aspekt af ros, som ofte overses, er indsats. For små børn er dette mindst lige så vigtigt som resultatet. At prise deres indsats viser, at vi støtter dem gennem hele processen, og bemærker deres små triumfer. Det er vigtigt at bemærke, at voksne ikke gør det lige så godt heller, men indsatsen er stadig værdsat.
Udvikle forældre-lærerforholdet
Der er mange måder, hvorpå forældre-lærerforholdet kan være gensidigt gavnligt. Forældre og lærere kan begge dele værdifuld indsigt i et barns personlighed. Lærerne kan videregive oplysninger om, hvordan barnet håndterer et klasseværelse, og yderligere styrker og færdigheder, som de har afdækket gennem forskellige aktiviteter. Lærerne kan holde forældrene orienterede om pensum, herunder temaer, der kan være lette at forstærke hjemme. Forældre kan nemt præsentere temaet for at hjælpe venner, for eksempel ved at indføre en bog, tegneserie eller sang om emnet, rollespil med legetøj eller oprette en legedato med et andet barn.
Det er mest effektivt, når lærere og forældre taler med hinanden ansigt til ansigt, men lejlighedsvis sender e-mail til forældre med kort tilbagemelding kan hjælpe med at opretholde forholdet og opmuntre til en mere meningsfuld udveksling af synspunkter. At holde kommunikationslinjerne åbne for forespørgsler eller information fra forældre hjælper med at gøre forholdet mere retfærdigt, så informationen ikke går på en måde, som det ofte sker.
Endelig er en af de vigtigste måder at udvikle og opretholde et godt forældre-lærerforhold på, blot ved at vise påskønnelse for hinanden. Hvis et barn ser en forælder og lærer takker hinanden, styrkes det samarbejdende aspekt. Det er også værdifuldt at få dit barn til at takke læreren, og for en lærer at takke børnene for at komme.
